Me & Contact
Contact
Telefoon: +31 648774889 (& Whatsapp/ Signal).
E-mail: contact@jeroenclemens.nl
Mastodon: https://mastodon.social/@jeroenclemens; @jeroenclemens@mastodon.social
(I leave Twitter. See explanation here)
Taalonderwijs/ Nederlands
Ik ben sinds meer dan 40 jaar bezig met taalonderwijs, als leraar Nederlands, als lerarenopleider, en als nascholer. Nog steeds werk ik met leraren en docententeams, met leraren in opleiding in gastcolleges en als consultant met scholen.
Digitale geletterdheid.
Sinds 20 jaar heb ik hierbij veel interesse in digitale geletterdheid en taalonderwijs. Mijn doel is om digitale geletterdheid, vooral in het onderwijs, te verbeteren. Ik schrijf hier over, zie mijn publicatiepagina. Recent zijn publikaties in het Handboek Didactiek Nederlands en het hoofdstuk Digitale Geletterdheid en online lezen: naar een bredere leesopvatting in het onderwijs. In Y. van Dijk, M.-J. Klaver, E. Stronks, & M. Hamel (Eds.), Omdat lezen loont. Op naar effectief leesonderwijs in Nederland. Zie hier In 2017 ben ik als Pionier Digitale geletterdheid opgenomen in de eerste druk van het Handboek Digitale geletterdheid van Kennisnet.
Ik werk met lerarenteams, scholen, lerarenopleidingen, (educatieve) bedrijven en professionele netwerken in binnenland en buitenland. Ik neem ook deel aan internationale netwerken,waarbij als co-chair Digital Literacy bij Elinet.
Innovatief onderwijs
Op zoek naar sporen van overleden familieleden, met een groep leerlingen? Dat kan met de lesmodule ‘Verborgen familieverleden’. Ik vond het moeilijk om leerlingen gemotiveerd te krijgen voor schrijfonderwijs en wilde ook het integreren van digitale geletterdheid in het taalonderwijs verbeteren door het betekenisvoller te maken. Hierom heb ik samen met Ferdi Schrooten het lesprogramma Verborgen Familieverleden voor het voortgezet onderwijs ontwikkeld. We hebben inmiddels verschillende scholen ondersteund. Er is veel belangstelling van de media, en er is een prachtige documentaire gemaakt, in de serie Roderick zoekt licht van de KRO-NCRV, gemaakt door Olaf Koelewijn, nog te zien is via de NPO.
Twee veel eerdere voorbeelden van innovatief onderwijs waar ik het initiatief voor heb genomen:
- Vanaf 1999, mijn ontwerp van een digitale leeromgeving: Het Heelal
- rond 1995 de digitale schrijfomgeving Octopus. Deze omgeving is ontworpen in opdracht van Print-Vo 1995-97.
Werkervaring
- 2008-.. Pionier Digitale Geletterdheid, Spreker/ schrijver en consultant. Ook verzorg ik gastcolleges aan lerarenopleidingen.
- 2016-2020 Kenniskring/ Researchgroep binnen het Lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT op Windesheim
- 2003-2018 Docent Nederlands op het Helen Parkhurst in Almere. Ik ben daar ook ecoach geweest en coördinator internationalisering.
- 1993-2003 Instituut voor onderwijsontwikkeling, APS, eerst als landelijk coördinator Nederlands, daarna als oprichter / projectleider Talen en in de laatste jaren in de projectgroep ICT en leren. Ik was daar ook trainer consultant in binnen- en buitenland en ontwerper van lesmateriaal, bijvoorbeeld een online schrijfomgeving Octopus en, al heel vroeg, in de jaren ’90, ontwerper van een vakoverstijgende online leeromgeving Het Heelal waar alle vakken konden samenwerken en leerlingen vakoverstijgend onderzoekend konden leren.
- 1990-1993 Mede-oprichter en Coördinator van de Post-HBO opleiding Remedial Teaching VO. Gaf daar ook workshops en colleges.
- 1990-.. Internationaal: Lezingen en workshops over taalonderwijs en/ of digitale geletterdheid, vooral in Europa. Ook heb ik trainingen gegeven aan leraren Nederlands in het Caribisch gebied (Curaçao en St. Maarten).
- 1981-1993 Lerarenopleider Nederlands aan de Hogeschool van Utrecht
- 1978-1981 Leraar Nederlands/ Taalbeheersing in het VO en HBO.
- 1972-1976 Student-assistent Taalbeheersing bij Nederlands aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Professionele netwerken en functies
- 2017-.. Elinet, European Literacy Policy Network. Executive Committee & Co-chair Digital Literacy
- 2010-2015 Commissie Mediawijsheid van de Raad voor Cultuur. Expert digitale geletterdheid.
- 2010-.. Federation of European Literacy Associations (FELA) Lid, (since 2021) Co chair Webinar Steering Group
- 1991-2010 International Development in Europe Committee (IDEC), Europese samenwerkingsverband van de ILA.
- 1990-.. International Literacy Association (ILA)
- 1975-.. Vereniging van Leraren Levende Talen, sectie Nederlands
Opleiding
- 1981 Doctoraal Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bijvakken Onderwijskunde en (aan de Universiteit van Nijmegen) Socio- en Pragmalinguïstiek
- 1981 Eerstegraads bevoegd leraar Nederlands
- 1972 Gymnasium Alpha
Geachte heer Clemens,
In Ria Kleijnen, “Hardnekkige spellingfouten”, p.184 kom ik uw (en Hennemans) publicatie ‘Signaleren en diagnostiseren van leerlingen met lees- en schrijfproblemen in het voortgezet onderwijs’ tegen. Die publicatie is niet beschikbaar in de UB van de UvA. Ik zou haar graag willen gebruiken voor een boek over spellingonderwijs, dat ik aan het schrijven ben. Ik ben vooral geïnteresseerd in concrete spelfouten die u in uw onderzoek hebt gevonden en die in die publicatie staan. Dit in verband met een beeld dat ik wil geven van de spellingproblematiek rond 1990.
Bij voorbaat dank voor uw reactie en
Met vriendelijke groeten,
Ewald Vervaet