Digitale geletterdheid in het examen Nederlands (Update)
Op de site neerlandistiek.nl is een discussie gaande over het verbeteren van het examen Nederlands. Ik heb ook meegepraat met mijn stuk ‘Digitale geletterdheid moet in het examen Nederlands‘ dat op 18/07/20 is verschenen op neerlandistiek.nl. Het stuk is ook als pdf te downloaden.
Mijn standpunt is dat digitale geletterdheid geïntegreerd moet worden in het curriculum en in het examen Nederlands moet worden opgenomen. Ben benieuwd naar feedback en discussie. Discussieer mee via reactiemogelijkheid beneden. Verder zal ik de discussie die zich via de sociale media voltrekt ook aan het eind van dit stuk proberen bij te houden. Je kan via naar de genoemde media ook meepraten.
Mijn conclusie is:
‘Als we het uitgangspunt ondersteunen dat de toets een authentieke beoordeling van leesvaardigheid moet zijn, consistent met de manier waarop teksten in de huidige tijd worden gebruikt, moeten de curriculum- en de examenmakers aan de slag.
Wat betreft het examen: het CSE richt zich (vrijwel) alleen op het traditionele tekstbegrip van enkelvoudige en lineaire teksten. Zij nemen online lezen niet op in hun beoordeling. De schoolexamens en het CSE en moeten uitspraken kunnen doen over de leesvaardigheden nodig voor de huidige maatschappij en voor het ‘lifelong’ leren, binnen en buiten het onderwijs. Dit betekent dat in het examen leerlingen ook in een online situatie (eventueel met een hek eromheen) nieuwe leestaken moeten uitvoeren waarmee ze kunnen laten zien dat ze ook in staat zijn gericht informatie te zoeken, beoordelen op relevantie en betrouwbaarheid, goede bronnen te kiezen en deze op te slaan en te synthetiseren. Misschien hoort daar dan ook een schrijftaak bij, maar dat is een ander onderwerp.‘
Discussie.
Laat hier via je commentaar weten wat je vindt.
Er staan in de Facebook-groep Leraar Nederlands op dit moment 21 commentaren. Lees ze hier. De meeste feedback is positief en ondersteunend. Maar er is ook commentaar. Reageer erop daar of onder dit blogbericht.
- Integreren of een apart vak?
Opmerkelijk vind ik het volgende commentaar Alex Van de Kerkhof van het CITO “Digitale geletterdheid is een belangrijke vaardigheid, geen burger kan eigenlijk zonder. Maar ik zou haar eerder scharen onder zoiets als studievaardigheden (misschien binnen een apart vak) dan onder leesvaardigheid bij Nederlands”.
Ik vind dit terug in de tijd. We hebben ervaring met studievaardigheden als apart vak, en weten dat dit niet helpt. Het gaat ook niet in op mijn stelling dat een groot deel van de vaardigheden voor digitale geletterdheid taalvaardigheden zijn die bij Nederlands een goede plaats kunnen hebben. Dit vraagt een uitbreiding van de definitie van geletterdheid.
Nienke Nagelmaeker, lid van team Nederlands van curriculum.nu, is het met mij eens en zegt “Wel moet het [digitale geletterdheid JCL] ergens aangeleerd worden, als je dat betekenis wil geven, zul je daar toch vakinhoud bij nodig hebben? Informatievaardigheden als losse studievaardigheid aanleren klinkt mij wat hol in de oren, maar ik vermoed dat dat ook te maken heeft met de invulling die je daaraan geeft. Ik ken het vak studievaardigheden als een half jaar een uurtje in de brugklas, daar lijkt het me niet echt in passen. Wil je daar meer ruimte voor maken, dan moet de tijd ergens vandaan komen. In zo’n geval zie ik het liever geïntegreerd in het vak. Niet als extra onderdeel overigens, maar gewoon geïntegreerd.“.