De excellente leerling en de verbetering van onderwijs: kijk om je heen
UPDATE 12-03-15 (oorspronkelijke blog 16 juni 2014)
Herhaalde oproep: ik wil graag meer mooie voorbeelden van het inzetten van excellente leerlingen op school laten zien. Vertel erover in een commentaar op deze blog of stuur mij die toe. We hebben veel in huis, maar moeten dan wel zien en gebruiken.
Er wordt de laatste tijd veel gepraat over excellente leerlingen en over meer uitdaging in het onderwijs. Dat gebeurt meestal op de top-down manier en nogal neerbuigend voor de leerlingen. En de training- en adviesbureaus – die zelf meestal helemaal niet excellent zijn – spelen daar gelijk op in. U weet niet hoe het moet en ik train u in het excellenter worden. De school moet een excellente school worden en je krijgt er een prijs voor.Ik zou zeggen: kijk gewoon om je heen en waag eens wat. Er zijn genoeg leerlingen die heel erg goed in iets zijn en dat heel graag willen laten zien. En als ze dat mogen doen zijn ze gemotiveerd ( en dat waren ze toch niet ?), het leren is betekenisvol ( en dat kan je weer in je folder zetten en daarmee ouders overtuigen), je lost er soms problemen mee op, de school wordt beter en het onderwijs is zoveel leuker. Ik zeg: betrek de leerlingen nog meer, maak nog meer gebruik van de kwaliteiten van de leerlingen om het onderwijs echt beter te maken.
Er zijn voorbeelden van docenten en scholen die dit ook vinden en mooie dingen doen. Ik zal hier meer voorbeelden gaan verzamelen en noem er nu drie, waarvan twee van mezelf (is geen hybris, maar ik heb nog niet goed genoeg gezocht naar de andere, die zeker zullen komen 😉 )
1. Ik noem er nu een van Frans Droog, die leerlingen vaak heel erg uitdaagt, zie zijn weblog: een voorbeeld.
2. Ook ik heb soms het geluk op tijd bij zinnen te komen en de pareltjes te laten schijnen [stilistisch slechte, maar verder adequate beeldspraak]. Het eerste voorbeeld van mijzelf is al uit 2009, waarbij een leerling de technische directeur was van alles wat ik deed ( en later veel collega’s ook) met bloggen in de klas.
3. Zoals veel van mijn lezertjes weten, doe ik – naast lesgeven – promotieonderzoek naar online geletterdheid. In de derde fase van mijn onderzoek ga ik schooljaar 2014-15 een pilot doen met de sectie Nederlands van het onvolprezen Vathorst-college in Amersfoort. De inspirerende rector, Elly Loman, heeft mij uitgenodigd en geeft mij de gelegenheid dingen te ontwerpen en uit te proberen samen met de sectie Nederlands.
Ik heb hiervoor een testomgeving nodig om te kijken in hoeverre de vaardigheid online geletterdheid van de leerlingen vooruit gaat door de lessen die we gaan geven. Die bestaat nog niet in Nederland. Ik heb de beschikking gekregen over een deel van de ORCA testomgeving (online Reading Comprehension) van Dr. Leu en zijn collega’s uit de USA, en moet een Nederlandse versie maken. Hiervoor had ik een programmeur / ontwerper nodig, maar daarvoor geen budget. Maar ik heb ook slimme leerlingen, die wel een uitdaging willen. Drie leerlingen uit 4VWO gaan de klus klaren en worden daarvoor ‘betaald’ binnen het curriculum binnen het vak O&O binnen de Technasium-afdeling en ze maken er een Profielwerkstuk van. De deadline PWS is pas in de 6VWO, maar uitdagen mag al in de vierde. Gewoon jaartje eerder klaar. Afdelingsleider akkoord en wij blij. Dit voor nu. Update: de Beta-versie is klaar. De programmeurs / leerlingen hebben prachtig werk geleverd. De test is bij een aantal klassen afgenomen en we breiden de testomgeving nu zo uit dat de test gedeeltelijk automatisch kan worden nagekeken en dat de testomgeving leert de de meer open vragen ook semi-automatisch te kunnen nakijken. Een nieuwe uitdaging. Daarna maken we de de echte versie 1.
Oproep: ik wil graag meer mooie voorbeelden van het inzetten van excellente leerlingen op school laten zien. Vertel erover in een commentaar op deze blog of stuur mij die toe. We hebben veel in huis, maar moeten dan wel zien en gebruiken.
2 thoughts on “De excellente leerling en de verbetering van onderwijs: kijk om je heen”
Ik heb wel een voorbeeld van een excellente leerling die al lang van school is. Toen nu schat ik 15 jaar geleden de mentor van VWO 4 op de Wolfert eens het idee opperde om de “reguliere”leerlingen, die niet op reis konden zoals hun tweetalige leeftijdsgenoten, toch maar eens iets aan te bieden, riep een van zijn leerlingen in die klas: dan doen we dat toch zelf, meneer. Zij en haar klasgenoten, met controle van deze helaas afgelopen jaar veel te vroeg overleden mentor, Frits Lutterop, zorgden voor Crowdfunding, opzet en uitvoering van een reis naar FLorence. Deze reis is een instituut geworden op de school. De leerling – intussen natuurlijk ruim volwassen – is nog vele jaren meegeweest.
prachtig voorbeeld, Dico.