Handboek Didactiek Nederlands. Reeks over Digitale geletterdheid en taalonderwijs. 4 delen
De Werkgroep Onderzoek Didactiek Nederlands (WODN) publiceert online het Handboek Vakdidactiek Nederlands. Ik schrijf daarin over Digitale geletterdheid en Taalonderwijs/ Nederlands.
Deel 4 verschijnt binnenkort als Digitale geletterdheid (Deel 4): Kritisch lezen online, het vervolg. Hierin gaat het onder meer over Waarheidsliefde en de strijd tegen waarheidsverval, Fake nieuws is soms ook leuk, Beoordelingsstrategieën en Lesmateriaal.
Deel 3 is op 01-07-22 verschenen als Digitale geletterdheid. Deel 3. Kritisch lezen: het beoordelen van onlineinformatie. Het is hier online beschikbaar
Deel 2 is op 25-01-2022 verschenen als Digitale geletterdheid (deel 2): Strategisch lezen en Zoekvaardigheden online en is hier online beschikbaar.
Deel 1 is op 24-01-2021 verschenen als: Digitale geletterdheid (deel 1): een uitdaging voor het (taal)onderwijs en is hier online beschikbaar. Hierin bespreek ik dat de wereld van informatie en teksten heel erg veranderd is. Informatie is overal, van alle soorten, alle kwaliteiten. En er zijn nieuwe vaardigheden voor nodig. De definitie van leesvaardigheid is veranderd. Wat betekent dat voor de inhoud en didactiek van het vak en schoolbreed.