Levende Talen Magazine “Het nieuwe lezen, anders bekeken “

Levende Talen Magazine “Het nieuwe lezen, anders bekeken “

Deze week is mijn artikel over Online tekstbegrip en online geletterdheid verschenen in Levende Talen Magazine (LTM). LTM is een vakblad voor talenleraren. De titel is Het nieuwe lezen, anders bekeken.  Een belangrijke uitdaging voor de taalleraren. De lead zegt wat ik duidelijk wil maken:  De meeste van onze leerlingen zijn vrijwel constant online. Online communiceren gaat snel en via steeds weer nieuwe digitale middelen. Leerlingen hebben daar zo te zien geen enkel probleem mee. Deze kinderen hoeven niets meer te leren, zeker niet van de digital immigrants, die wij als oudere leraar zijn. Zij zijn verder en beter dan wij… Deze gedachtengang is voor een groot deel een misverstand, waar we als leraren talen snel vanaf moeten. Er is een nieuwe uitdagende opdracht en leraren zijn daar heel belangrijk bij.
Voor diegenen die onverhoopt geen lid zijn van Levende Talen hier het LTM artikel mei 2014 Ik hoop op veel reacties.

4 thoughts on “Levende Talen Magazine “Het nieuwe lezen, anders bekeken “

  1. Beste Jeroen,
    Hartelijk dank voor het beschikbaar stellen van je zeer interessante artikel. Ik deel je zorgen omtrent het feit dat de huidige referentiekaders en curricula nog geen of te weinig aandacht besteden aan online tekstbegrip. Ook voor het mbo is dit thema van groot belang!
    Veel succes met het vervolg van je onderzoek en promotie.
    Hartelijke groet,
    Marianne Driessen

  2. Beste Jeroen,

    Ik ben erg benieuwd naar de verdere uitkomst van je onderzoek. Zelf besteed ik aandacht aan online schrijven op social media in mijn lessen. Online lezen hoort daar natuurlijk ook bij. Het inspireert me daar meer aandacht aan te besteden.
    Succes met het onderzoek!
    Anoushka van Bemmel
    @mbojuffie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *