Online coachen via Google Docs

Online coachen via Google Docs

Las net een heel interessant bericht van Tom Barett Unobtrusing Collaboration in Google docs waarin hij beschreef hoe hij Google Docs gebruikte om basisschoolkinderen te helpen tijdens het schrijven.
Mijn kwestie is dat ik leerlingen ( bovenbouw Havo/VWO) werkstukken en scripties laat schrijven en vaak doen ze dat in de klas met laptops. Ik laat ze wel eens conceptversies inleveren via onze ELO, Studieweb, maar ben daar toch niet zo tevreden over. Je ziet maar een of twee conceptstukken, je kan het proces dus slecht volgen. Ook lezen ze het commentaar vaak niet omdat ze gewoon doorgaan met schrijven. Het is niet zo dwingend om naar het commentaar te kijken, behalve als ik ze daartoe dwing.
Het voorstel van Barett lijkt daar wat aan te kunnen doen: het is online, de leeringen zien het commentaar altijd omdat je samenwerkt in hetzelfde document waar zij mee bezig zijn en het is een vorm van niet al te verstorende ‘ unobtrusive’ commentaar en coaching. Maar misschien kost het wel heel veel tijd, moet je helemaal ‘omleren’ in het geven van opbouwend commentaar etc.
Ga het eens proberen met een subgroepje die vrijwilliger wil zijn. Ik hou u op de hoogte.

One thought on “Online coachen via Google Docs

  1. Hallo Jeroen,

    Boeiende blogpost! Bij het ROC Tilburg experimenteren wij op dit moment ook met de inzet van googledocs i.k.v. een web 2.0-project bij onze school voor onderwijsassistenten. Het werkt fantastisch, maar er zitten ook heel wat haken en ogen aan. Onder het motto ‘practice what you preach’ hebben wij de projectaanvraag zelf óók in googledocs geschreven (twee medewerkers vanaf verschillende locaties). Dan wordt duidelijk waar je tegenaan kunt lopen: per ongeluk tegelijk in dezelfde alinea aan het schrijven zijn, de handigheid van de chatfunctie tussendoor, de problemen met het herstellen van eerdere versies (vaak wil je niet de hele versie herstellen, maar slechts een deel) en meer. Maar de eindconclusie was toch: wat een mooi programme en wat een mogelijkheden. Vandaar dat we het nu ook door studenten laten gebruiken.

    Waarschijnlijk wordt het onderwerp voor mijn vakdidactische nota (die ik voor mijn master Nederlands moet gaan schrijven) ‘schrijfonderwijs en inzet van ICT’ daarbij. Volgens mij is daar nog veel tijdwinst (voor de docent) en plezierwinst (voor de leerling) te winnen. Ik ben in dat kader erg blij met je link naar Barett.
    Ik zal je via mijn blog op de hoogte houden. Groet,
    Moniek

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *