#owd09 De Onderwijsdagen deel 1
Ik was uitgenodigd als blogger uit het VO om een dagje rond te kijken op de Onderwijsdagen 2009. Dank je, @TessaWeber. Ik ben woensdag 11 november aanwezig geweest en heb een aantal presentaties bijgewoond, workshops gevolgd, op de beurs rondgelopen, met oude bekenden gepraat en nieuwe bekenden gemaakt. In deze en volgende berichten mijn ervaringen en overdenkingen. Mijn overladenheid met schoolwerk maakt dat enig geduld wordt gevraagd.
De Onderwijsdagen waren altijd een leuke bijeenkomst voor het hoger onderwijs, georganiseerd door Surf. Ik ben daar in mijn vorige fase van mijn carrière wel een paar keer geweest, maar sinds ik in het VO werk was het niet meer interessant genoeg. Dit jaar is de doelgroep uitgebreid, doordat Surf samen is gaan werken met Kennisnet. Het zou dus nu ook interessant moeten zijn voor mensen die in het VO werken zoals ik en mensen van het PO. Was dit ook zo? Dit is een vraag die ik me heb gesteld.
Een tweede vraag waar ik over nadenk is wat de rol van de pers ( waar ik dan ook maar de blogger onder laat vallen) is in deze tijd van ‘ connected learning’. Deze vraag is natuurlijk ook interessant voor een leraar Nederlands. Wat is de rol van een schrijver als veel informatie direct beschikbaar is en overdonderend. Ben ik een aggregator, die verwijzingen naar beschikbare informatie verzamelt en duidt (dan help ik de lezer in het woud van informatie enkele belangrijke bomen te zien), ben ik een eigen boom in het informatiebos of zijn er nog meer zinvolle rollen? In deze berichten over de Onderwijsdagen neem ik eerst maar beide rollen.
In dit bericht even de helpende hand, de aggregatorrol. Waar kan je al goed informatie vinden over de Onderwijsdagen. Help me door me te wijzen op omissies. Als je deze rol neemt, maakt het je nederig over wat je kan toevoegen aan de informatie.
Mij wordt steeds duidelijker dat de rol voor bloggers is om te reflecteren, persoonlijk te duiden en zo nieuwe gezichtspunten toe te voegen. De tweede rol is wegwijzer zijn naar informatie die elders staat. In elk geval is het niet meer zo nodig om ( wat de leerling zou zeggen) de ‘ samenvatting te geven. WAT er is gebeurd staat al online tegenwoordig.
Wat is er gezegd?
- De Keynotes staan op online
- Alle (in elk geval 94) presentaties van OWD09 zijn via Slideshare beschikbaar
- Wilfred begon de eerste dag al te bloggen en heeft in elk geval geschreven over de keynote toespraak van Richard Baraniuk over open education, de keynote over het puberbrein binnenstebuiten van Huub Nelis, Coachen met het oortje, het onderwijs doet alles met kennis, maar niets met cognitie, lichtpaden in de onderwijsen Web 2.0 en schoolbeleid . This makes you humble 😉
- interviews met deelnemers met de Flip ( via Wilfreds site )
- er is heel veel getwitterd. En dat staat natuurlijk op de twubspagina van de hashtag #owd09
- Karin was er natuurlijk ook en zegt dat ook op haar blog de onderwijsdagen, ik was erbij. Je bent opgemerkt, Karin en de suggestie meer mogelijkheden te maken om on the spot te bloggen is vast doorgekomen.
- Heel veel foto’s van de #owd09 dagen op Flickr
- Mijn eerste zoektocht naar video’s: 3 video’s van Trendmatcher, een workshopopdrachtje van Fons van den Berg, Erwin Bomas en Jeroen Bottema, er komen er nog een paar van mij
- En Fons Helikon was, net als ik wat laat, maar heeft op 15-11 geblogd. Zal wel een trekje van leraren Nederlands zijn.
- Annet blogt op 14-11 over de onderwijsdagen
- Willem schrijft over Stemkastjes in de les en over de onderzoeksserie/ boekjesreeks van Kennisnet, met name Hier heb ik niets aan.
- Puberbrein binnenstebuiten. Is dat allemaal wel verzelfsprekend voor de docent, zoals Wilfred suggereert ( of is het hoopt?)
- Ben ik geïnspireerd geraakt door de mogelijkheden van eBooks?
- Klopt het vooroordeel van collega’s ( OWG09, dat is niet een conferentie voor ons) ?
- Hoe anders is dit dan I&I.
- Waarom wint Annemarie altijd alles en wat vindt ze er zelf van ?
- wat heb ik geleerd van de presentaties en de beurs ?
- wat kan bloggen betekenen voor #owg10 ?
- ……
2 thoughts on “#owd09 De Onderwijsdagen deel 1”