Taalfouten verbieden in het examen ??

Taalfouten verbieden in het examen ??

Tot op hoge leeftijd kan je voor de gek worden gehouden. Onderstaand bericht plaatste ik op dit edublog. Het leek een te ver doorgeschoten voorstel, maar het paste goed in de voorstellen om taal belangrijker te maken in het onderwijs. Dat laatste vind ik ook en het zou taalbeleid in het onderwijs ten goede komen als er ook wat strenge externe motivatie zou komen voor leerlingen. Het paste dus helemaal goed in mijn denkraam.
En, zoals we al heel lang weten, houden wij niet van cognitieve dissonantie en passen we dus wat we lezen vaak te snel aan aan wat je wil lezen. Ik lette dus niet op de datum van het bericht: 1 april.
Gelukkig hebben we kritische geesten en nuchtere lezers als  Wilfred Rubens, die het hoofd koel huden. Dank je, Wilfred.
Maar het onderwerp blijft een punt van aandacht van mij. Misschien iets voor de oplettende lezers die toch de politiek in willen?

<het eerste bericht>

Op de onderwijsblog van de NRC stond een interessant bericht ” Examenkandidaten moeten op álle vakken tijdens het centraal schriftelijk examen foutloos Nederlands schrijven, niet alleen op het examen Nederlands zelf. De leerlingen mogen geen spelfouten maken, want ook taalfouten tellen mee. De onderwijswoordvoerders van het CDA en de SP hebben gisteren een motie met die strekking ingediend tijdens het debat over het wetsvoorstel over verhoging van het taal- en rekenniveau in het onderwijs.”
Dit zou wel goed zijn voor het serieus aanpakken van het taalbeleid op school. Ertegen pleit dat de validiteit van de toetsen voor andere vakken in het geding is. Wordt taal dan meegerekend of hoe willen ze het regelen?
Volgens mij hebben de politici wel een klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Maar wel een interessante gedachte om eens wat serieuzer over na te denken.

2 thoughts on “Taalfouten verbieden in het examen ??

  1. Lijkt toch geen 1 april grap… Leerlingen maken zelden de transfer van Nederlands naar andere vakken (..’juf, het is voor CKV, daar hoef je niet op spelling te letten’.)Dus in zoverre zou het ons zeker helpen. Kan me wel voorstellen dat leerlingen die goed zijn in natuurkunde balen als ze een lager cijfer krijgen doordat ze niet goed spellen. Wat voor beeld geeft zo’n cijfer voor natuurkunde dan? Ik denk dat we als docenten Nederlands zelf ook nog een wereld te winnen hebben als het gaat over transfer…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *